Mörk hemlighet ger saftig brownie

Brownies utan socker och med svarta bönor som hemlig ingrediens.
Eller spännande apelsintryfflar kryddade med vita bönor.
Där har du ett par läckra och trendiga recept att briljera med på nästa fest eller fikabjudning.

Jag har hållit den för mig själv länge men nu är det hög tid att bekänna min mörka hemlighet.
Nej, inte så att jag har varit otrogen eller hyser ett lik hemma i garderoben.
Den mörka hemligheten består istället av en burk … svarta bönor!
Japp, du läste rätt.
B Ö N O R.
Den där förvisso nyttiga men i gastronomiska sammanhang kanske inte direkt glamourpräglade baljväxten som du säkert aldrig har förknippat med begreppet bakning. Eller underskattade jag dig nu?
Hur som helst – för mig har svarta bönor aldrig varit någon favorit och jag var därför skeptisk när jag första gången tog del av ett brownierecept som baserades på just denna råvara.
Men eftersom mod att testa är en av mina styrkor i köket, bestämde jag mig för att ge det en chans. Resultatet? Succé!
Den hemliga svarta ingrediensen ger bakverken en härligt mjuk och krämig konsistens samtidigt som det även är hälsosamt utan att ge någon smak av bönor. Mitt första försiktiga test har följts av nya experiment, det ena mer smaskigt än det andra. Och det är inte bara svarta bönor som fungerar utmärkt i bakningen. Apelsintryfflarna med vita bönor är supergoda och av alla energibarer* jag bakat är de med just vita bönor de jag gillar mest.
Så släpp dina bönfördomar och sätt igång och baka. Hör sedan av dig till mig och berätta hur det blev!

BLACK BEAN CHIA BROWNIE (24 små bitar)

Svarta bönor gör dessa brownies otroligt saftiga och mer hälsosamma än den klassiska varianten. Trendiga chiafrön ger ett oväntat krisp. Till och med min 8-åriga dotter och hennes kompisar älskar dem!

Ingredienser:

  • 1 burk kokta svarta bönor (à ca 400 g)
  • 3 ägg
  • 2 1/2 msk kokosolja eller olivolja
  • 2 msk chiafrön
  • 1 dl kakao
  • 1 krm salt
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 1/2 dl kokossocker eller rårörsocker
  • 150 g mörk choklad (60-70%)

Gör så här: Sätt ugnen på 175°C. Smörj en ugnssäker form, ca 25 x 20 cm. Skölj bönorna och låt dem rinna av. Lägg bönorna i en matberedare och mixa slätt. Tillsätt övriga ingredienser utom chokladen och mixa till en slät smet. Hacka chokladen och smält över vattenbad eller i mikron. Häll ner i smeten och mixa snabbt ihop. Häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen 30–35 minuter. Känn med en provsticka om kakan är klar. Stickan ska vara torr. Låt svalna. Servera gärna ”brownien” med nyvispad grädde eller hallonsylt.

 
CHOKLADTRYFFEL MED APELSIN (12-15 tryfflar)

 Ingredienser:

  • 400 g kokta svarta bönor (avrunnen vikt)
  • 4 msk agavesirap
  • 1 msk kokosolja
  • 2 msk kallt kaffe
  • 1 1/2 dl kakao
  • finrivet skal av 1/2 apelsin
  • 150 g mörk choklad
  • finrivet skal av apelsin till garnering

Gör så här: Skölj bönorna noga. Mixa bönor, agavesirap, kokosolja, kaffe, kakao och apelsinskal till en slät smet i mixer eller matberedare. Låt smeten vila i kylskåp minst 2 timmar. Smält chokladen i vattenbad eller i mikro. Ta ut smeten och forma till 12–15 bollar. Doppa bollarna i den smälta chokladen med en gaffel, låt rinna av och lägg på en bakpappersklädd plåt. Strö över apelsinskal. Ställ in i kylen minst 30 minuter.

*Receptet på energibars hittar du här: http://www.ica.se/recept/energibars-med-bonor-718580/